A Kecskeméti Széchenyivárosi
Arany János Általános Iskola
FENNTARTHATÓSÁGRA NEVELÉS
(ÖKO-ISKOLAI) MUNKATERVE
2017-2018.
Lovrity Sándorné
intézményvezető
Bevezetés
Az iskolánk alapdokumentumaiban (PP, iskolai és fenntarthatóságra nevelés munkatervben) megtalálhatóak a fenntarthatóságra való nevelés elemei, céljai, feladatai. Az iskola pedagógiai programja kiemelten képviseli a fenntarthatóságra nevelés célkitűzéseit. A munkaközösségi munkatervek kapcsolódnak az iskola fenntarthatósági nevelés munkatervéhez. A diákönkormányzat bekapcsolódik a fenntarthatóságra nevelés munkatervben megjelölt feladatok, tevékenységek lebonyolításába, önálló feladattal is rendelkezik a fenntarthatóságra nevelés terén.
Alapvető célkitűzések:
A fenntarthatóság pedagógiáját szolgáló kiemelt tevékenységeink
Tanítási órák:
Tanórán kívüli tevékenységek, programok:
Ezeken a rendezvényeken a szülők, tanulók, pedagógusok együttes munkája jelenik meg.
Legfontosabb céljaink, feladataink:
A. Tanulóink környezettudatosságának fejlesztése:
B. Iskolánk környezettudatos tevékenységeinek folyamatossá tétele:
C. Környezettudatos szemléletet népszerűsítő iskolai programok szervezése, pályázatok és versenyek keresése:
D. Az egész tanév során megvalósuló tevékenységek
E. Környezet-, természet- és egészségvédelemmel kapcsolatos iskolai programok
A kritériumrendszernek való megfelelés az iskolai fenntarthatóságra nevelés munkatervben
Feladatok, tevékenységek
|
A. Általános elvárások: Az iskola tevékenységének környezetre gyakorolt hatása Igényes környezet kialakítása és kialakíttatása a diákok körében |
Iskola folyosóinak dekorálása:
ÖKO fal – ÖKO hírek (DÖK) Osztálytermek dekorálása:
természet szeretetét tükrözve Civil szervezetekkel való kapcsolat
|
B. Tanulás – tanítás Az iskola Pedagógiai Programjában, helyi tantervében kiemelten képviseli a fenntarthatóság pedagógiájának törekvéseit, ezáltal formálódik a tanulók természet- és környezet szemlélete. |
Az iskola pedagógiai programja képviseli a fenntarthatóság pedagógiai törekvéseit:
Oktató-nevelő munkában helyet kapnak a helyi közösségi élethez kapcsolódó tevékenységek Kooperatív tanulásszervezési eljárás alkalmazása Iskolai hagyományokhoz kötődő projektek: · Akadályverseny az Erdei Iskolában
· Állatok világnapja · Víz világnapja
Természet tanulmányozása tanteremben, iskolán kívül, szabadban:
· Természet Háza – kiállítások, előadás · Vadaspark (állatok örökbe fogadása osztály szinten) · Mérjünk az erdőben! – Arborétumban tartott foglalkozás 3 helyszínen
Településünk és a környező város kiállításainak megtekintése Szabadtéri programok szervezése, egészséges életmód kialakítása:
A diákok a jövőről alkotott elképzelésekkel keresik a jövőbeli fejlődés és alternatív választás lehetőségeit:
|
C. Személyi feltételek, belső kapcsolatok: Az iskola valamennyi dolgozója példát mutat a diákoknak a környezetbarát szemlélet, az egészséges életvitel és fenntarthatóság szempontjait figyelembe véve |
A környezetvédelmi munkacsoport működése, mely segíti az iskolai környezeti nevelés tevékenységeit Iskolai étkező – felügyeleti rend
Diákok – DÖK hatékony bevonása környezeti nevelési feladatok végrehajtásába:
Házirendünk kiemelten foglalkozik az iskolában és környékén lévő természeti épített értékek védelmével |
D. Tanításon kívüli tevékenységek: Az iskola minden tanévben megszervezi a fenntarthatóságra neveléshez kapcsolódó programokat, akciókat |
Mindennapos sportolási lehetőségek: Ping-pong-, kézilabda,- foci házi bajnokság szervezése, röplabda, kosárlabda, atlétika, méta |
E. Társadalmi kapcsolatok: Testvériskola, kapcsolat ápolása közeli ökoiskolával, találkozók szervezése |
Lánchíd Utcai Sport Általános Iskola Móra Ferenc Általános Iskola Kecskemét város valamennyi általános iskolájával kapcsolatban állunk, hiszen mi is eljárunk versenyeikre, és ők is beneveznek a Varjú Lajos Természettudományi Emlékversenyünkre, az Arany János matematikaversenyünkre és az „Aranyos” sakkbajnokságra. Sok sportoló jön a Varjú Lajos Röplabda Versenyünkre
A város középiskoláival is élénk kapcsolatot ápolunk a továbbtanulás terén, valamint környezetvédelmi programok szervezése kapcsán
Kocsis Pál Mezőgazdasági Szakiskola (tankertünkben gyakorlatoznak a középiskolás dísznövénykertész szakos hallgatók) Hírös Agóra (Ifjúsági Otthon, Konferencia Központ) Együttműködés a Kiskunsági Nemzeti Parkkal Városgazdálkodási Kht. (pedagógus csoportok látogatása) Marosvásárhelyi 1. számú Általános Iskolával való testvériskolai kapcsolat Iskolánk honlapja tájékoztatja a látogatókat az ökoiskolai munkáról
|
F. Fizikai környezet: Iskola környéke |
Iskolaépületeink környékén a növényzet rendszeresen gondozott Lezajlott az épületben a „Szemünk fénye” program, a fűtés korszerűsítése, a nyílászárók cseréje
· A kerékpártárolókat folyamatosan karban tartjuk · Folyosókat, tantermeket zöld növényekkel, diákjaink képzőművészeti alkotásaival, plakátokkal dekoráljuk · Madáretetők feltöltése, karbantartása · Takarítás, tisztasági akciók
|
|
|
A FENNTARTHATÓSÁGRA NEVELÉS
(ÖKO-ISKOLAI) MUNKATERVE HAVI BONTÁSBAN
2017-2018.
Időpont |
Feladat |
Felelős
|
Szeptember
|
Munkaközösségek munkaterveinek elkészítése |
Munkaközösség-vezetők
|
A Fenntarthatóságra nevelés munkatervének egyeztetése a DÖK-kel, az SZMK képviselőjével A DÖK részt vállal a környezetvédelmi program megvalósításában
|
SZMK elnök DÖK vezető |
|
A Fenntarthatóságra nevelés munkatervében a környezetvédelmi munkacsoport megalakítása (munkaközösségenként 1 fő)
|
Igazgató Munkaközösség-vezetők |
|
Az osztálytermek és a személyes terek berendezése, dekorálása a gyermekek bevonásával |
Osztályfőnökök |
|
Iskola udvarának, kertjének helyreállítása szülőkkel, nevelőkkel, diákokkal |
SZMK elnök igazgató |
|
Szelektív hulladékgyűjtők elhelyezése az iskola területén A gyűjtés és ürítés rendjének kialakítása |
Igazgató ÖkO munkacsoport vezetője |
|
Nemzetközi hulladékgyűjtő világnap
|
Munkacsoport vezető |
|
„Öko-könyvtár” kialakítása – Zöld Pont
|
Könyvtáros Munkacsoport vezető |
|
Elemgyűjtési akció megszervezése az iskolában |
Munkacsoport tagjai |
|
Európai Mobilitás Hét (autómentes nap, közlekedésbiztonsági és bűnmegelőzési előadások, kerékpáros felvonulás és verseny, egészségi állapotfelmérés, környezetvédelmi mérések és játékok, hibrid-és elektromos meghajtású gépjárművek kiállítása)
|
Történelemtanár |
|
Papírgyűjtés – DÖK szervezéssel |
DÖK vezetők |
|
Időpont |
Feladat |
Felelős
|
|
Állatok világnapja rendezvény az iskolában – DÖK program
|
DÖK vezetők |
Kerékpártároló környékének rendbehozatala
|
DÖK vezetők |
|
Széchenyivárosi Napok 2017. – Környezetvédelmi programsorozat „Velünk él Ő a természet – erdők, mezők hívogató bája” – rajzpályázat „Csepptől az Óceánig gyermekszemmel – vízi élővilág csodái” – képzőművészeti verseny |
Igazgató |
|
Madáretetők feltöltése
|
Munkacsoport tagjai |
|
Őszi lomb összegyűjtése – Őszi takarítási akció
|
Osztályfőnökök |
|
ELomi – elektronikai hulladékgyűjtés |
Tanítók Tanárok |
|
„TeSzedd! Önkéntesen a tiszta Magyarországért” program
|
DÖK vezetők
|
|
Erdei iskola program, mint új innováció (Hetényegyháza, Vackor vár, 6. évfolyam)
|
Igazgató
|
|
Szeptembertől folyamatosan
|
Kölyökatlétika
|
Testnevelő tanárok |
Öko-faliújság környezetvédelemmel kapcsolatos hírekkel
|
DÖK vezetők Valamennyi pedagógus |
|
Energiajárőr szolgálat működtetése (világítás, vizes blokkok, ajtó-ablakok ellenőrzése), fűtés felülvizsgálata
|
Munkavédelmi felelős Valamennyi pedagógus |
|
Szegedi Tudományegyetem online diagnosztikus mérései a természettudományok területén iskolánkban |
Természettudomány szakosok |
|
Időpont |
Feladat |
Felelős
|
Szeptembertől folyamatosan
|
Környezettudatosságra nevelés – A tanítási órákon és a szabadidős tevékenységek során minden felmerülő lehetőséget, alkalmat megragadunk a környezettudatosság fontosságának kiemelésére.
|
Valamennyi pedagógus |
Zsír- és olajgyűjtő akció
|
Munkacsoport tagjai |
|
Kupakgyűjtési verseny
|
Osztályfőnökök Természettudomány szakosok |
|
Gondoskodásból jeles környezetvédelmi projekt
|
Osztályfőnökök Természettudomány szakosok |
|
Bányai Júlia Gimnáziumban a természettudományos labor használata „Kísérletek napja” – fenntarthatóság
|
Természettudomány szakosok |
|
Iskolai gyümölcsprogram napi működése |
Pedagógiai asszisztens |
|
A gyermekek szabadidős programjának szervezése a szabad levegőn, séta, játék a kertben, sportolás a sportpályán. |
Valamennyi pedagógus |
|
Komposztáló működtetése. Az iskolaudvar zöld felületeinek gondozása. |
Valamennyi pedagógus
|
|
Szabadtéri sportpályák működtetése.
|
Testnevelő szakosok |
|
Fenntarthatósággal kapcsolatos „kiskönyvtár” bővítése tanárok és diákok részére. |
Könyvtáros |
|
A fenntarthatósággal összhangban lévő dekoráció kialakítása a jeles napok alkalmából. |
Ünnepek felelősei |
|
Személyes terek kialakítása a tanulók számára (öltözőszekrények, osztálytermek, folyosók)
|
Igazgató |
|
Együttműködés a vállalkozókkal (kertészet)
|
Igazgató Osztályfőnökök |
|
Időpont |
Feladat |
Felelős
|
|
Óvodával való együttműködés a fenntarthatóság terén.
|
Koordinátor Igazgató |
Szülők bevonása a fenntarthatósággal kapcsolatos programokba.
|
Igazgató Munkacsoport vezető |
|
Az iskola részt vesz a település környezetvédelmi programjának végrehajtásában.
|
Igazgató Munkacsoport vezető |
|
Környezetünk értékeinek, hagyományainak megismerése megőrzése.
|
Valamennyi pedagógus |
|
Gondnokság vállalása a környezetünkben lévő természeti és épített környezeti érték felett
|
Valamennyi pedagógus |
|
Szelektív hulladékgyűjtés az iskolában; műanyagkupak gyűjtése, veszélyes hulladék gyűjtése – szárazelemek
|
Osztályfőnökök Munkacsoport vezetője |
|
Az esővízgyűjtés megoldása, felhasználása locsolásra |
Természettudomány szakosok
|
|
Tanulóink az Ifjúsági Otthon „Fürkész” bérleti előadásaira járnak |
Pedagógusok
|
|
Iskolai étkezés során a higiéniai előírások betartása |
Konyhai személyzet Igazgató |
|
Iskolai Egészségnap Alsó tagozat: Akadályverseny Felső tagozat: Tréfás szaladgáló,
|
Osztályfőnökök Programszervezők DÖK vezetők |
|
Mi mennyi az erdőben? Foglalkozás az Arborétumban 3. 4. évf. |
Osztályfőnökök Programszervezők |
|
Egészségre hangolva – mozgásos programok az iskola udvarán
|
Programszervezők |
|
Időpont |
Feladat |
Felelős
|
Október |
Terménykiállítás – alsó tagozat – Őszi nagy játszóház: kézműves foglalkozásokon természetes anyagok felhasználása |
Osztályfőnökök |
Méltóság mezeje program – nárciszültetés városunk főterén
|
Igazgató Hospice Alapítvány |
|
A fűszernövény kert gondozása, bővítése, új növények telepítése
|
Osztályfőnökök SZMK vezető |
|
Kreatív alkotások őszi termésekből – kiállítás a napköziben
|
Alsós tanítók |
|
Szakköri túrák az Arborétumban
|
Szakkörvezető pedagógus
|
|
Töklámpa-faragó verseny
|
Munkacsoport tagjai |
|
Bolyai matematika csapatversenyben vesznek részt tanulóink |
Matematika szakosok Tanítók |
|
Bolyai természettudományos csapatversenyben vesznek részt tanulóink |
Természettudomány szakosok Tanítók
|
|
Részvétel a CSEMETE Természet-és Környezetvédelmi Egyesület előadásain iskolánkban (A világörökség értékei hazánkban és a nagyvilágban)
|
Osztályfőnökök
|
|
Vízpart élővilágának tanulmányozása a Tőserdőben szakember vezetésével
|
Tanítók
|
|
November |
Takarítási akció
|
Munkacsoport tagjai |
„Aranyos” sakkbajnokság városi verseny megrendezése iskolánkban |
Igazgató Pedagógusok |
|
Egészségmegőrző Projektnapok az „Aranyban” Zenés mozgás, közös ételkészítés a szülőkkel, előadás az egészséges életmódról |
Igazgató Munkacsoport tagjai Természettudomány szakosok |
|
Időpont |
Feladat |
Felelős
|
|
Adventtől Karácsonyig projekt Ablakok, ajtók díszítése, játszóház alsó tagozatosoknak |
Tanítók Tanárok |
Részvétel az Európai Mézes Reggeli programban, amelynek célja a fiatalok figyelmének ráirányítása a mezőgazdaság, az egészséges táplálkozás és a természeti értékek fontosságára. |
Osztályfőnökök
|
|
Európai Hulladékcsökkentési Hét
|
Osztályfőnökök
|
|
December
|
Madáretetők feltöltése
|
Osztályfőnökök Természettudomány szakosok |
Karácsonyváró kézműves foglalkozások természetes és újrahasznosítható anyagok felhasználásával |
Tanítók Rajz és technika szakos tanárok |
|
Adventi vásár
|
DÖK vezető, Tanítók Tanárok |
|
Mézeskalács sütése a tankonyhánkon ÖKO-tippek családoknak |
Technika, életvitel szakos tanárok |
|
Január
|
Játékos sportverseny óvodásokkal
|
DÖK, tanítók Testnevelő tanárok |
Egészségneveléssel kapcsolatos előadások felső tagozatosoknak
|
Osztályfőnökök |
|
Téli túra: séta – „Jégbe zárt világ” – befagyott vizes területek vizsgálata
|
Természettudomány szakosok |
|
A tanulók fizikai állapotának és edzettségének vizsgálata az 5-8. évfolyamon
|
Testnevelés szakosok |
|
„Víz, tiszta víz’ című országos internetes verseny |
Természettudomány szakosok
|
|
Február
|
Beszámoló készítése a félévi nevelőtestületi értekezletre az ökoiskolai munkacsoport működéséről |
Munkacsoport vezető |
Farsangi mulatság – télűzés – tombolatárgyak: a megunt begyűjtött játékokból
|
DÖK vezetők, Tanítók Tanárok |
|
Időpont |
Feladat |
Felelős
|
|
Farsang projekt
|
DÖK vezető, Tanítók Tanárok |
Március
|
Varjú Lajos Regionális Természettudományi Emlékverseny iskolánk szervezésében
|
Igazgató Természettudomány szakosok |
Megemlékezés a Víz világnapjáról
|
Természettudomány szakosok |
|
Természettudományi Tehetségnap Varjú Lajos Regionális Természettudományi Emlékverseny eredményhirdetése |
Igazgató Természettudomány szakosok |
|
Zöld ernyő program |
Ifjúsági Otthon munkatársai Pedagógusok |
|
Intézeti Napok sportverseny |
Testnevelő szakosok Tanítók |
|
Arany János matematika verseny megrendezése iskolánkban |
Igazgató
|
|
Takarítási akció – az osztályok a számukra kijelölt területeket teszik rendbe
|
Osztályfőnökök
|
|
Április |
Dísznövények telepítése az udvari ágyásokba
|
Munkacsoport tagjai |
Természetjárás osztályonként a Föld napja alkalmából (alsó és felső tagozat) |
Osztályfőnökök Természettudomány szakosok |
|
A Varjú Lajos röplabda Kupát iskolánk szervezi
|
Testnevelő szakosok |
|
Környezettudatossággal kapcsolatos akciók – tevékenységek szervezése a tanulók és a szülők számára Kézműves-foglalkozások: Hogyan készíthetünk a hulladékokból használati tárgyakat? címmel |
Tanítók, tanárok Munkacsoport tagjai |
|
Városi közlekedési vetélkedő |
Igazgató |
|
Időpont |
Feladat |
Felelős
|
|
„Fenntarthatóság-környezettudatosság” témahete
|
Osztályfőnökök |
„Húsvéti alkotó” természetes anyagok felhasználásával
|
Tanítók |
|
Május
|
Papírgyűjtés – DÖK szervezéssel
|
DÖK vezetők |
Tanulmányi kirándulások
|
Osztályfőnökök |
|
Papírgyűjtés
|
DÖK vezetők |
|
DÖK – Kirándulás, túra
|
DÖK vezetők |
|
Látogatás a Dömötör állatorvosi rendelőben
|
Alsó tagozatos osztályfőnökök |
|
Erdei iskola
|
Osztályfőnökök |
|
Környezetvédelmi csapatverseny Részvétel környezetvédelmi rajzpályázaton
|
Természettudomány szakosok Rajzot tanító pedagógusok |
|
Gyermeknap DÖK szervezéssel – mozgás a szabadban Környezetkímélő krétával aszfalt rajzverseny
|
Természettudomány szakosok Osztályfőnökök |
|
Június |
„Ki a teremből” nap – szabadtéri foglalkozások (Ökoiskolai Hálózat felhívására)
|
Természettudomány szakosok
|
Környezetvédelmi világnapon látogatás a Kecskeméti Szennyvíztisztító Telepre, valamint a Vízműhöz, ÖKO fórum
|
Természettudomány szakosok
|
|
Nyári tábor szervezése zöld programokkal
|
Kijelölt pedagógus |
|
|
Lim-lom mese – interaktív bábműsor a könyvtárban Téma: szelektív hulladékgyűjés |
Kijelölt pedagógusok |
|
Beszámoló készítése az ÖKO munkacsoport működéséről
|
Munkacsoport vezetője |
Kecskemét, 2017. szeptember 01.
Lovrity Sándorné igazgató
Minden jog fenntartva © 2014 Kecskeméti Széchenyivárosi Arany János Általános Iskola
Cím: 6000 Kecskemét, Lunkányi János u.10.
Telefonszám: 76/478-557, 76/508-333. Tel. és fax: 76/478-549
E-mail: igazgato@keszeiskola.hu
Készítette: Szabó András